zondag 25 november 2012

Turbonegro is herboren


Op 22 november begeef ik mij na mijn werk met 2 collega’s naar Camden. Tegenover Camden Lock, waar elke dag duizenden toeristen het Engelse weer trotseren om goedkope rotzooi uit China op de markt te kopen, vinden wij een Whetherspoon pub. Whetherspoon staat altijd garant voor goed geprijsde ales en licht aangebrande pubmaaltijden. Na 4 halve liters, 3 glazen whisky en een aangebrande hamburgermaaltijd zijn wij gereed om onze helden onder ogen te komen. Turbonegro zal die avond een paar 100 meter verderop een spetterend concert geven in The Electric Ballroom.

Nieuwe line-up Turnonegro 2012
Turbonegro is een Noorse punk rock band die sinds 1989 de wereld probeert te veroveren en in 1998 doorbreekt bij het grote publiek met het album Apocalypse Dudes. De frontman van Dead Kennedys, Jello Biafra, vindt Apocalypse Dudes de beste plaat ooit uitgebracht in Europa. Het succes begint haar tol te eisen en eind 1998 belandt de populaire zanger Hank von Helvete in Milaan op de spoedeisende hulp van een psychiatrisch ziekenhuis. Vlak hierna stoppen de Noorse punk rockers ermee. Fans moeten wachten tot 2002 tot de band weer begint met het uitbrengen van een nieuwe CD. De platen die volgen zijn toegankelijker, meer rock & roll, met af en toe een nummer die doet denken aan de gouden begintijd. In 2010 valt de bom onder fans van Turbonegro. Hank von Helvete verlaat de band voorgoed. Het is onmogelijk om een vervanger te vinden, maar de overgebleven leden van Turbonegro gaan verder en lijven de Brit Tony Sylvester in. In 2012 is het dan zover. Turbonegro met Tony Sylvester brengt het album Sexual Harrasment uit en tourt weer door Europa, inclusief een bezoek aan Londen en die kans kan ik niet aan mij voorbij laten gaan.

Wij betreden The Electric Ballroom en begeven ons naar de bar. Nadat een boomlange bardame mij 3 halve liters heeft gegeven is het even stil. De lichten worden gedimd en de CD die draait wordt stopgezet. Honderden fans realiseren zich dat het moment daar is. Binnen enkele seconden zien wij onze helden van Turbonegro: Happy Tom, Euroboy, Rune Rebellion en nieuwbakken leden Tony Sylvester en Manboy. Het bier wordt met een paar slokken burgemeester gemaakt en we banen ons een weg door de mensenmassa naar de voorste rijen.

Op de eerste tonen van Hello Darkness, een nummer van het nieuwste album Sexual Harrasment ontstaat er meteen een moshpit. Het aanstekelijke All My Friends Are Dead is het volgende nummer gevolgd door meer nieuwe nummers van de laatste plaat. De nieuwe nummers zijn hard, strak en recht toe recht aan en Tony Sylvester staat z’n mannetje. Turbonegro zonder Hank von Helvete is toch mogelijk en dat had ik nooit durven dromen. De laatste 6 nummers zijn allemaal oude nummers zoals Back to Dungaree High, The Age of Pamparius en Denim Demon. Terwijl het zweet van m’n hoofd gutst blijf ik meespringen voorin de zaal op nog geen 3 meter afstand van de Noorse giganten. Happy Tom besluit dat hij de Wall of Death wil zien. De hele zaal splijt als de Rode Zee in tweeën en terwijl de basgitaar met het intro van I Got Erection begint, maken beide groepen uitdagende gebaren naar elkaar. Happy Tom roept nog eens dat hij alleen bloed en geweld wil zien. Dan is het moment daar. De gitaren en de drum vallen in  en iedereen rent op elkaar af. In het midden van de zaal vliegen tientallen wilde fans op elkaar in. Een paar man gaan onderuit, maar zoals altijd worden deze personen binnen een halve seconde weer op de been gezet door omstanders. Na een paar seconden went iedereen zich weer tot het podium en wordt gezamenlijk weer uitbindig gedanst op de laatste noten van het concert. Turbonegro bedankt de fans en verlaat het toneel.

Mijn  collega heeft een bloedneus en zijn witte shirt zit vol met bloedspetters. Ik voel me gammel en ben halfdoof, maar zeer voldaan. Ik heb me weer eens kunnen gedragen als een 16-jarig jongetje op de muziek van één van m’n favoriete bands. Tony Sylvester is een goede opvolger van Hank von Helvete en de nieuwe CD Sexual Harrasment smaakt naar meer.

Image from: http://www.loudmag.com.au/content/turbonegro-midnight-ramblers

Geen opmerkingen:

Een reactie posten